vrijdag 7 november 2008

Nogmaals alles over muziek

muziek.

Het behoort tot de Nederlandse cultuur, dat je gek bent van klassieke muziek. mijn moeder en haar broer Dennis hebben allebei 8 jaar pianoles gehad en Dennis zelfs conservatorium, beiden speelden doorlopend piano. Mijn hele jonge jaren zijn gevuld met klassieke muziek, het was het enige dat mijn broer en ik hoorden. Dennis gaf soms concerten bij ons op de veranda, thuis in ned. indie, voor de hele straat. Ons eerste contact met andere soorten muziek was aan boord van het troepentransportschip de Amhurst Victory na de capitulatie en tijdens de aanvallen van de Indonesiers gingen wij met dat schip van Samarang naar Batavia (Djakarta). Liedjes zoals dont fence me in en give me five minutes more ,al die oorlogs liedjes die de Engelsen zongen vonden wij geweldig. Er ging een wereld voor mij open en die was vrolijk, geestig en opgewekt. Sinds die tijd maakten wij kennis met Glenn Miller, Benny Goodman, Gene Krupa, Xavier Gugat en nog heel veel anderen. In het Tjideng kamp in Batavia, waar wij wachtten op transport naar Holland, gingen wij ieder week naar de openlucht bioscoop in het kamp, geweldig, Diana Durbin, Shirley Tempel en nog vele andere beroemde sterren hebben wij er gezien, ook met heel veel vrolijke muziek en na al die droefheid om ons heen was dit een zeer opliftende ervaring. In onze tienertijd zwijmelden ook wij op muziek, maar wij dansten dicht tegen elkaar aan, want in die tijd ging je naar dansles en leerde je stijldansen, foxtrot, walsen, chachacha, tangos enz. De grootste dansclub was Kuipers, die gaven een keer per jaar een heel groot bal in het Kurhaus in Scheveningen met drie verschillende bands, wat een feest was met baljurken pettycoats hoge hakken enz. Ons uitgaans centrum was Scheveningen,Pia Beck ,dixilandbands en nog veel meer. Toen ik een vriendje kreeg, die adelborst was, waren er nog meer feesten, feeen bals, ook in Nijenrode een geweldige tijd met Louis Arstrong, ,Ella Fitzgerald, Nat King Cole, Errol Garner en Frank Sinatra en nog heel veel meer. Toen kwam de echte Jazz op ons af, daarna the blues, rock en roll enz. Op het Rijnlands Lyceum in Wassenaar hadden wij ook een groot eind bal ieder jaar in avondjurk en heren in smoking. Peter Schilperoort kwam er spelen met zijn band (DSC) en nog vele anderen. Ook waren er op school jongens, die fantastisch boogie woogies konden spelen en wij genoten. Nu zo'n 55 jaar later, nu alles bijna voorbij is, vinden wij via de computer op you-tube, al deze muziek weer terug en met de muziek komen al onze herinneringen weer terug van die 8 geweldige jaren, die ik koester, pracht- herinneringen van veel muziek, heel veel muziek. Wat is er veel gebeurd in die 55jaar, denk aan al die nieuwe stromingen van grote bands tot nu toe, de Beatles, Elvis, Joe Cocker, The Rollingstones, woodstock, Queen, Motown, Soul, Andy Williams, Tom Jones en nog heel veel meer, het hele scala nieuwe bewegingen barstte los ook op gebied van film van de lieve musical naar Mash en Hair, te veel om allemaal op te noemen en al deze vrolijke ontwikkelingen hebben van mij een echte muziekliefhebber gemaakt, maar wel van allerlei soorten, die mijn leven in 55 jaar doorkruist hebben en heerlijke herinneringen hebben achtergelaten. Gelukkig komt er nu weer een hele nieuwe stroom van jong talent, zoals Norah Jones, Katie Meluah, Peter Cincottie, Michel Buble, Madeleine Peroux en Dianne Krall. Ook daar kunnen wij nu nog van genieten en dat doen wij dan ook met hart en ziel, ook nog van klassiek.

1 reacties:

Geen opmerkingen: