zaterdag 18 januari 2020

85 jaar, alles voor elkaar, een heerlijk huis en een geweldige tuin en nog wel met handicaps, maar wel gezond en zo komen wij tweeën wel rond en hoop ik nog wat jaren te vergaren, veel terugdenkend aan alles uit een heel lang leven en een zeer gevarieerd leven, met de tropen en al, de eerste jaren heel erg moeilijk en vaak heel eenzaam en heel zwaar, maar naarmate ik ouder werd ging alles langzaam maar gestaag meer naar een fijner bestaan en werd het heel fijn met deze laatste jaren zoals wij nu zijn. Terugdenkend aan vroeger schoot mij te binnen, dat mijn tijd in Wassenaar heel fijn en mooi is geweest, eigenlijk een doorlopend feest tussen vele interessante mensen en gebeuren, een geweldig leven met een heerlijke tijd en heerlijke jaren. Een van de dingen waar ik ook aan dacht na een zware inhaal leertijd en nu op de middelbare school als meisje al van 15 jaar wegens de vreselijke achterstand van het concentratie kamp, want in het kamp les geven was  een heel groot gevaar, want als de jap er achter kwam was dat niet best en een pak slaag was genoeg om als kind te beseffen, dit hoeft van mij echt nooit meer, dus niemand durfde er wat aan te doen, want er waren onder ons helaas vele verraders ook. In de eerste klas van het Lyceum te Wassenaar was ik zo gelukkig als maar zijn kon, had het gehaald, zat er nu op school, maar tot mijn grote schrik zag ik hoe veel meisjes er met prachtige losse en lange haren en moderne kleding liepen en ik nog steeds in door mijn moeder duits aandoende gemaakte kleren, ruiten rokjes en platte schoenen en vlechtjes opgerold bij mijn oren, ik vond het vreselijk en merkte ook dat ik geheel uit de pul viel, was er erg down onder, wat ik ook zei en probeerde er was geen goed garen mee te spinnen, dit was zo als het hoorde, zei mijn moeder, een net meisje kleed zich netjes. Zinnend op een uitweg kwam ik tot de ontdekking, bij toeval, dat je heel erg veel geld kreeg voor lood, oud lood, dit was 1949, dus alles was anders . Geen probleem voor mij, wij woonden in de duurste buurt van Wassenaar, als het enige en armste gezin uit Indië, ik moet zeggen ze waren allemaal even schattig voor ons, geweldig, had dat nooit verwacht, maar het zijn de aardigste mensen geweest die ik gekend heb in mijn leven, allemaal, geen een uitgezonderd en allemaal erg rijk, heel erg rijk, maar uiterst charmant en aardig, kan niet anders ooit zeggen. Op zaterdag trok ik langs alle huizen en vroeg om lood, of ze lood over hadden. Bij de meesten moest ik de volgende dag terug komen en zo gebeurde het dat ik in nog geen twee weken tijd  bijna 200 gulden verdiende aan oud lood en mijzelf erg rijk voelde. Daar mee ging ik  op een zaterdag naar de kapper en vroeg om een kapsel wat ik uitgezocht had in een tijdschrift, lang haar en los met een scheiding opzij, enfin, de man was reuze aardig en begreep alles direct, als een ander wezen kwam ik uit de kapperszaak, ik ging in alle etalages kijken, was er kapot van, zo blij en het voelde heerlijk. Toen een paar moderne schoenen en een andere blouse en zo moest ik dus naar huis, enfin, dat gaf een ontzettende aardbeving, maar vooral omdat ik overal als dochter van hun was gaan bedelen om lood, alsof wij geen geld hadden, maar hoe ik het ook vertelde, ik was fout en dus liet ik het over mij heen komen. Toen ik dus als een hele andere op school verscheen liep zowat de hele school uit, want dat ging als een lopend vuurtje rond en ik genoot, het was gelukt en hoe. Vanaf dat moment heb ik als ik kon ook steeds geprobeerd alles voor elkaar te krijgen, zoals ik dacht dat het kon en moest zijn, maar in goede mate en ik hield er nog een leuke vakantie samen met mijn pleegzus Wil naar Bergen Buiten aan over, geweldige tijd en daar begon dit alles als een hele nieuwe levensfase te ontwikkelen en mijn moeder, die zeer goed kleren kon maken, zelfs avondjurken, kreeg ook de smaak te pakken en de ene na de andere mooie jurk werd gemaakt, zo zelfs, dat ze haar belden en vroegen waar zij de jurken voor mij steeds kocht, waarop ze zei bij Ceciel et Armand, niemand vroeg meer verder, iedereen heeft zich wezenloos gezocht naar Ceciel et Arman, wat dus gewoon C en A was waar ze ook regelmatig wat voor mij kocht en dat veranderde of mooier maakte en zo was daar de mooiste en meest geweldige tijd gekomen uit mijn lange leven, die niet langer dan 8 jaar  heeft geduurd, vol met dolle en fijne gezellige strandfeesten, huisfeesten, grote en kleine feesten en een luxe en een geweldige mooie en heerlijke tijd na alle ellende van er voor, gewoon een balsem op de ziel en er enorm van genoten, ook een prachtige vriendenkring aan overgehouden met geweldige lieve en fijne vrienden, die er helaas bijna allemaal niet meer zijn !! !!.

Geen opmerkingen: